Thursday, March 14, 2013

Al-Quran


Al-Quran adalah sahabat aku yang sangat akrab...saat aku happy aku sedih..aku akan baca...kadang2 ntah kenapa saat aku membaca air mata ni menitis...nak kata aku faham maksudnye bukan quran tafsir pun yang aku baca...hati macam sayu je...ntahla...aku selalu bawak dia kat mane2...kalau jalan jauh2 aku akan bawa al-quran...kebetulan al-quran aku kecik so xde la berat sgt nak bawak...kdg2 terbabas nak baca sbb ada je hal2 yang menyebabkan tak sempat nk baca..tapi sesibuk mane pun aku cuba cari "sahabat" aku ni...kalau pergi jalan2 ke..aku akan bawak al-quran yang paling kecik letak dalam handbag....itu je sbg pelindung diri...kalau tak bawak pun aku jadikan ayat qursi sebagai pelindung diri....

bila baca al-quran kene tau tajwid kan?aku ingat lagi habis je spm aku terus geledah balik kotak2 yang ade tersimpan buku2 sekolah agama...ingat lagi atok tanye aku "kau cari ape sampai bersepah bilik?" aku cakap la aku cari buku tajwid time sekolah agama dulu...lps tu atok aku cakap dia da bagi sepupu aku...aku dgn hampa..terus cari jalan macam mne nk bljr tajwid balik....sampaila kawan aku ajak gi kedah...jalan2 kat kedah gi kedai buku ternampak satu buku tajwid...yes...akhirnya aku beli dan terus menelaah buku tu...

sekarang masih lagi belajar ilmu tajwid..rupanya banyak sangat yang kita x tau sebenarnya...sungguh luas ilmu Allah...aku harap aku dapat mempelajari ilmu tajwid sebelum aku bergelar isteri...sebab bila da khwin da tentu ada anak2...aku nak sangat ajar anak2 aku bljr tajwid dan mengaji...huhuhu..jauhnye aku berangan...calon suami pun tak ade berangan je la kau ni wani...hahaha...semoga Al-Quran menjadi SAHABAT dunia akhirat....amin....:)

No comments:

Post a Comment