Monday, March 11, 2013

that's why i smile....


aku pernah ada sahabat...sahabat yang sangat paling aku sayang...sahabat ni selalu tolong aku bila aku susah....selalu caring tentang aku...sangat hargai dapat sahabat macam ni...bila aku sakit bawa kan bubur...tapi aku dikhianati..dianiaya oleh sahabat sendiri...aku dipergunakan atas kepentingan sendiri...aku pernah ada kekasih...yang selalu bersama susah senang....tapi dikhianati juga selama 3 tahun...katanya selama ni terpaksa mencintai aku...katanya perempuan tu da ada dalam hidup dia...dan perempuan tu jugak pernah menjadi seorang kawan...aku lagi sekali dikhianati...aku juga pernah dituduh berbagai2 tuduhan...tapi tak pe..."mereka2" ni la yang buat aku kuat...buat aku bangkit dari jatuh...buat aku berhati2 dalam bersahabat...buat aku berhati2 mengenal orang...buat aku matang...buat aku belajar tentang ragam manusia...buat aku hargai tentang hidup...buat aku tau macam mane nak senyum bila sakit....

ade lagi seorang sahabat ni...aku tak tau la nak title dia ni sebagai sahabat ape...yela nak tegur seorang sahabat tu elok2 la sikit bahasa ni tak....nak tinggi2 suara..lepas tu nak mintak barang dia balik mintak dengan nada yang tinggi..sape tak sakit hati?lepas tu sibuk2 nak borak2 ngn kita...kononnye nak berbaik balik..kata maaf sikit pun tak ade...kononnye macam tak de ape2 yang jd....sakit hati btol la..buat kita ni macam takde perasaan je...mintak barang elok2 tak boleh ke?hm...ade la lagi benda yang dia buat hati aku sakit...kata housemate aku..aku ni terlalu baik..terlalu lembut sampai2 aku dipijak oleh "MEREKA" dengan senang...aku buat semua ni sbb aku nak menjaga hati orang...then kawan aku cakap perlu ke jaga hati orang yang tak pernah nak jaga hati kita?hm...tak pelah...hari ni hari "mereka"...selagi aku boleh sabar..aku sabar...kadang2 penat da nak jaga hati orang..sangat penat...mereka2 ni buat aku ni macam patung yang takde perasaan...aku tak tau nak bahasakan "mereka" ni sbg ape...tak pela....Allah ade kan..serahkan semuanya kpd Allah...doakn yang baik2 sudah...harap "mereka2" ni diberi petunjuk supaya tau hargai hati orang dan tau jaga hati orang...

bila difikir balik..perkara2 macam ni la jadikan aku tau untuk senyum...jadikan aku boleh buat orang keliling aku ketawa dan happy...sebab dari sejarah menyakitkan aku belajar untuk hargai orang sekeliling aku...aku belajar jadi yang terbaik untuk semua even aku bukan yang terbaik...aku tak nak jadi orang yang menyusahkan...aku belajar untuk tak susah kan orang keliling aku...aku belajar dan belajar...ye..masih banyak aku perlu belajar...masa akan datang pasti ade ujian yang lebih berat dan aku mesti bersedia...aku mesti kuat dari sekarang...aku mesti belajar tersenyum saat diduga...aku masih bersyukur mak dan ayah masih ada...adik2 masih ada...alhamdulillah...disebabkan itulah aku masih boleh tersenyum walaupun hati aku sangat hancur dek "MEREKA"....

No comments:

Post a Comment